יועץ אסטרטגי – מי צריך אותו בכלל?

בשלב הזה, שבו אתם ניצבים בפני הקמת העסק שלכם, אתם יודעים בדיוק מה יש לכם ביד. אתם מאמינים במוצר, בשירות, בעצמכם וביכולת שלכם לייצר הכנסות יפות ורווחים יפים עוד יותר. מצד שני, בהיעדר ניסיון מספק בניהול עסק – או לכל הפחות בהקמת עסק מהסוג הזה – אתם לא לגמרי בטוחים שאתם יודעים מה הצעד הבא, מאיפה מתחילים או מה קודם למה. זה בדיוק השלב שבו כדאי לשלב בתמונה גם יועץ אסטרטגי, ואם אתם לא בטוחים שאתם צריכים אותו, כדאי שתכירו את היתרונות שלו ותשפטו בעצמכם.

 

הגדרה פשוטה: מה הוא ייעוץ אסטרטגי?

כדי להבין בשביל מה צריך יועץ אסטרטגי, ננסה להגדיר קודם מה זה בכלל ייעוץ אסטרטגי. בפשטות, כדי שהעסק שלכם יעבוד וכדי שתהיו ממוקדים יותר בפעילות השוטפת כמו גם בפעילויות השיווק, תצטרכו להגדיר מראש כמה נושאים די מרכזיים. בשלב הזה חשוב לשאול שאלות כמו:

(1) מי קהל היעד שלכם?

(2) מה מאפיין את המותג?

(3) מה החוזקות שלכם?

(4) במה אתם שונים מהמתחרים?

אלו הן רק חלק מהשאלות, כמובן, אבל הן מהוות דוגמה טובה מאוד לחשיבה אסטרטגית שממנה ניתן לגזור תכנית שיווקית ועסקית ברורה, ולהתחיל לעבוד. רק אם תדעו להשיב על כל השאלות הללו תדעו לאן אתם הולכים מכאן, ומה אתם צריכים לעשות בשוטף.

 

הטקטיקה למימוש האסטרטגיה

חשוב מאוד שלא לבלבל: הפעולות שאנחנו מבצעים, המהלכים השיווקיים, המדיניות שאנחנו קובעים והאופן שבו אנחנו מתנהלים מול העובדים, הלקוחות או הספקים – כל אלה הם חלק מהטקטיקה. זוהי כנקודה חשובה מאוד משום שהטקטיקה היא צעד חיוני בדרך להשגת האסטרטגיה, אבל היא לא האסטרטגיה עצמה. יועץ אסטרטגי מקצועי ומנוסה יעזור לכם לקבוע את האסטרטגיה עצמה, להגדיר את המוצר, את השירות, את האופן שבו הוא יוגש ללקוחות, את הבידול ואת היעדים והמטרות של העסק. רק בשלב הבא תקבעו ביחד איך מיישמים את האסטרטגיה הזו. ייעוץ אסטרטגי יתייחס לשני המרכיבים, אם כן: גם לתכנון ולקביעת יעדים, וגם להגדרת המהלכים שיאפשרו את השגתם בדרך הפשוטה, היעילה והנכונה.